Svar: Flasker, hvor tit?
11. januar 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Sine
Jeg er ikke enig i at der skal gå 4-5 timer imellem din dreng får flaske. Det er rigtigt, at børn der får flaske kan have en tendens til at overspise og at man derfor ikke bare skal lade dem spise uendeligt ... men børn der får flaske, skal naturligt have lov til at flekse deres behov, ligesom børn der ammes og det er de færreste børn der i en alder af kun 2 måneder kan undvære mælk i 5 timer!
Dertil kommer at ved mistanke om refluks og problemer med tilbageløb, så er det netop vigtigt at give lidt mindre og mere hyppige måltider, fordi han naturligt så bedre kan holde mælken i sig. Giver man store og meget få måltider, så risikerer man naturligt at han gylper ekstra meget og det er jo netop vigtigt at sørge for, at mælken så vidt muligt bliver i maven, så han kan optage næringen fra den.
Du kan prøve at give din dreng Enfamil AR som købes på apoteket og som er specielt til børn med refluks. Du kan også prøve at skifte NAN 1 ud med NAN HA, som har delvist spaltede proteiner. Det gør at nogle børn har det bedre i maven med den.
Din dreng skal have mindst 6 flasker i døgnet, nogle gange har han måske brug for 8 flasker og det er okay når han ikke er ældre. Det betyder at han skal spise med ca 3-4 timers mellemrum. Da han får flaske, så ved du præcist hvor meget han får og hans udregnede behov er 1/6 af hans vægt. Det vil sige at hvis han nu vejer f.eks. 6 kg, så skal han have 1000ml mme i døgnet. Fordeles dette på 6-8 måltider skal han have mellem 125 og 170 ml hver gang.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne lære ham at bruge sut. Det at sutte sætter nemlig gang i tarmperistaltikken (tarmbevægelserne) og det hjælper således både mad og luft igennem systemet, så han får mere ro i maven. En sut imellem måltiderne og når han skal sove kan derfor være en rigtig god idé hos jer, netop for at giv ham lidt mavero :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske