Svar: Flasker, hvor tit?

11. januar 2011

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sine

Jeg er ikke enig i at der skal gå 4-5 timer imellem din dreng får flaske. Det er rigtigt, at børn der får flaske kan have en tendens til at overspise og at man derfor ikke bare skal lade dem spise uendeligt ... men børn der får flaske, skal naturligt have lov til at flekse deres behov, ligesom børn der ammes og det er de færreste børn der i en alder af kun 2 måneder kan undvære mælk i 5 timer!

Dertil kommer at ved mistanke om refluks og problemer med tilbageløb, så er det netop vigtigt at give lidt mindre og mere hyppige måltider, fordi han naturligt så bedre kan holde mælken i sig. Giver man store og meget få måltider, så risikerer man naturligt at han gylper ekstra meget og det er jo netop vigtigt at sørge for, at mælken så vidt muligt bliver i maven, så han kan optage næringen fra den.

Du kan prøve at give din dreng Enfamil AR som købes på apoteket og som er specielt til børn med refluks. Du kan også prøve at skifte NAN 1 ud med ...

Annonce

... NAN HA, som har delvist spaltede proteiner. Det gør at nogle børn har det bedre i maven med den.

Din dreng skal have mindst 6 flasker i døgnet, nogle gange har han måske brug for 8 flasker og det er okay når han ikke er ældre. Det betyder at han skal spise med ca 3-4 timers mellemrum. Da han får flaske, så ved du præcist hvor meget han får og hans udregnede behov er 1/6 af hans vægt. Det vil sige at hvis han nu vejer f.eks. 6 kg, så skal han have 1000ml mme i døgnet. Fordeles dette på 6-8 måltider skal han have mellem 125 og 170 ml hver gang.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det vil være rigtig godt, hvis du kunne lære ham at bruge sut. Det at sutte sætter nemlig gang i tarmperistaltikken (tarmbevægelserne) og det hjælper således både mad og luft igennem systemet, så han får mere ro i maven. En sut imellem måltiderne og når han skal sove kan derfor være en rigtig god idé hos jer, netop for at giv ham lidt mavero :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.